AFFM ရွင္းတမ္း အပိုင္း (၄)

AFFM ရွင္းတမ္း

AFFM ရွင္းတမ္း
အပိုင္း (၄)
ဖက္ဒရယ္ေရးရာလႈပ္ရွားမႈမ်ား
ဒီအပိုင္းကိုေရးဘို႔ အေတာ္အားယူရပါတယ္။ အခ်ိန္ယူရတယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ က်ေနာ္ ျပန္မလာခင္ နယ္စပ္မွာအေျချပဳရင္း တိုင္းရင္းသားေတြရင္ထဲက ရယူခ်င္တဲ႔ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုဆိုတာကို ျမန္မာ တေယာက္ အေနနဲ႔ ျဖစ္သင့္ျဖစ္ထိုက္တဲ႔ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုနဲ႔ ဒီမိုကေရစီအခြင့္အေရးဆိုတာပဲ ေရးရင္ ေကာင္းမလား။ အခုျပန္လာျပီးမွ ျပည္တြင္းမွာရိွေနတဲ႔ အေျခခံျပည္သူေတြသိထားတဲ႔ အေျခအေနနဲ႔ သေဘာထား စတာေတြကို အကုန္လံုး အစံုအလင္ေျပာျပီး တကယ့္အနာကိုကုႏိုင္တဲ႔ ေဆးရိွေၾကာင္း ေျပာရင္ ျဖစ္ပါ့မလား။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္လည္း အားလံုးနားလည္လက္ခံႏိုင္ေအာင္ ေျပာႏိုင္ပါ့မလားဆိုတ႔ဲ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ အားမရတဲ႔ စိတ္ကတဖက္၊ တိုင္းျပည္အေပၚထားရိွၾကတဲ႔ တကယ့္ ေစတနာအမွန္ေတြကို ဘက္၂ ဖက္လံုးက အျပန္အလွန္ သိရိွနားလည္ျပီး ခင္မင္မႈ၊ ရင္းႏွီးမႈေတြနဲ႔ အျပန္အလွန္ေလးစားမႈေတြ ရိွသြားရင္ ျပည္သူ တရပ္လံုးအတြက္ ရလဒ္ေကာင္းေတြ အမ်ားၾကီး ျဖစ္ေပၚမယ္လို႔ေတြးျပီး ျဖစ္ခ်င္တဲ႔စိတ္ကတဖက္နဲ႔ေရးဖို႔ အေတာ္ၾကာေအာင္ ေႏွာင့္ေႏွးေနခဲ႔ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ရသမွ် အခြင့္အေရးေလးနဲ႔ အမွန္သိရသမွ် အကုန္ေျပာမယ္ ဆိုျပီးေရးျဖစ္လိုက္ပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာၾကာျမင့္ေနျပီျဖစ္တဲ႔ ျပည္တြင္းစစ္မီးမွာ ဖက္ဒရယ္ဆိုတဲ႔သေဘာတရားအေပၚ နားလည္ႏိုင္မႈ အားနည္းခဲ႔တဲ႔အေၾကာင္းက အခ်က္တခ်က္ျဖစ္ခဲ႔တယ္လို႔ထင္ပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားေတြ အေနနဲ႔ အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရးစစ္ကို စတင္ဆင္ႏႊဲကတည္းက လူမ်ဳိးၾကီးတမ်ဳိးက လူမ်ဳိးငယ္ေတြအေပၚ အမ်ဳိးသားေရးလက္၀ါးၾကီးအုပ္မႈေၾကာင့္ အမ်ဳိးသားခုခံစစ္ဆိုျပီး လူမ်ဳိးစုေတာ္လွန္ေရးေပၚေပါက္ခဲ႔တယ္လို႔ ယူဆၾကတယ္။ အဲဒီေနာက္မွာလူမ်ဳိးတိုင္းရဲ႕အသြင္သ႑န္ျဖစ္တဲ႔ စာေပ ၊ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာ ေတြ ထိမ္းသိမ္းဘို႔ဆိုတာေတြကို အေျခခံျပီး ကိုယ္အေျချပဳတဲ႔လူထုကို ေတာ္လွန္တဲ႔လူထုအသြင္နဲ႔ ေတာ္လွန္တဲ႔ မ်ဳိးဆက္ကို အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရး အသိစိတ္ဓါတ္ အေမြကိုေပးခဲ႔ၾကတယ္။ မဟာဗ်ဴဟာ ရည္မွန္းခ်က္က တန္းတူေရးနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္လို႔ ယူဆလိုက္တဲ႔အခါမွာ အာဏာနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အသြင္က မျဖစ္မေန ပါ၀င္ လာပါေတာ့တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံကို လြတ္လပ္ေရး ရယူစဥ္ကတည္းက ျပည္ေထာင္စု အသြင္နဲ႔ ရယူခဲ႔တာ ျဖစ္ပါတယ္။
၁၉၈၈ ခုႏွစ္မွာ တိုင္းရင္းသားေဒသကိုေရာက္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ကို လာေရာက္ၾကိဳဆိုေတြ႔ဆံုတဲ႔ တိုင္ရင္းသား အဖြဲ႔အစည္းေတြက စစ္ဘက္နယ္ဘက္ေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ ေတြ႔ရပါတယ္။ မဟာဗမာလူမ်ဳိးၾကီး၀ါဒီ ဆိုတဲ႔ စကားလံုးကိုပထမဆံုးၾကားဘူးခဲ႔တယ္။ ရုတ္တရက္ေတာ့ နည္းနည္းအံ့ၾသမိသလိုျဖစ္သြားတယ္။ ဗမာလူမ်ဳိး ေတြကို မဟာလူမ်ဳိးအျဖစ္ ရုပ္ပိုင္းစိတ္ပိုင္းအစစအရာရာ အသာစီးရထား သူေတြရယ္လို႔ တိုင္းရင္းသားေတြ ခံယူ ထားၾကတာကို အ့ံၾသမိသြားပါတယ္။ ပညာသင္ခြင့္၊ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ ပညာေရး က်န္းမာေရးကစလို႔ ခံစားခြင့္ အားလံုးကို အခြင့္ထူး ခံခဲ႔တယ္လို႔ မွတ္ယူထားၾကပံုရပါတယ္။ တဆက္တည္းမွာတန္းတူေရးနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္ ျပဌာန္းခြင့္အတြက္ တိုက္ပြဲ၀င္ေနေၾကာင္းပါ ေျပာလာခဲ႔ပါတယ္။ အဓိကသြားေနတဲ႔ ဦးတည္ခ်က္ကေတာ့ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု စံနစ္ကိုျဖစ္ပါတယ္။
၁၉၈၂ ခုႏွစ္ေလာက္ကတည္းက ႏိုင္ငံေရး စာေပေတြကို ရသေလာက္ ေလ့လာဖတ္ရႈထားေတာ့ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရးအင္အားစုေတြရဲ႕ ခံစားခ်က္ အနည္းအက်ဥ္းေလာက္ တီးေခါက္မိ ထားခဲ႔ပါတယ္။ တဆက္တည္းမွာ ကြန္ျမဴနစ္၊ ဆိုရွယ္လစ္စံနစ္ေတြနဲ႔ ပါတ္သက္ရာ စာတို ေပစေလးေတြ ဖတ္ထားမွတ္ထားေတာ့ ဖက္ဒရယ္ဆိုတာကို သိပ္ျပီးအ့ံၾသမေနပါဘူး။ ဒါေပမဲ႔ ေသေသခ်ာခ်ာ ေရေရရာရာ နားမလည္ခဲ႔တာေတာ့အမွန္ပါ။
အထက္မွာေဖၚျပထားတဲ႔အတိုင္း ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ကစတင္ခဲ႔တဲ႔ ဒီမိုကေရစီ အေရးပံုကတဆင့္ ဒီမိုကေရစီ ေတာ္လွန္ေရးကို အေျခအေနအမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ေတာ္လွန္ေရးဘ၀ရွင္သန္ရပ္တည္ခဲ႔ျပီး ၂၀၀၅ခုႏွစ္ေလာက္မွာ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ဳိးသားေကာင္စီ NCUB ရဲ႕ ဖက္ဒရယ္ေရးရာ ေကာ္မတီ မွာ ပါ၀င္ခဲ႔ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ေတာင္ပိုင္းေဒသ တခုလံုးအတြက္ ဖက္ဒရယ္ သေဘာတရားေရးရာ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ျဖစ္ေျမာက္ေရးအတြက္ တာ၀န္ယူခဲ႔ပါတယ္။ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္မွာ ျပည္တြင္းတိုင္းရင္းသားအေျချပဳေဒသေတြကို အေရာက္သြားျပီး ဖက္ဒရယ္သေဘာတရားကို စတင္မိတ္ဆက္ျဖန္႔ေ၀ပါတယ္။ အဓိကဖြဲ႔စည္းထားတဲ႔ေအာက္ျမန္မာျပည္ ေတာင္သူလယ္သမားနဲ႔ စိုက္ပ်ဳိးေရး အလုပ္သမားသမဂၢ၊ ပညာေရးအလုပ္သမားမ်ားသမဂၢ (ေက်ာင္းဆရာ ဆရာမေတြ)၊ က်န္းမာေရးလုပ္သားမ်ား သမဂၢ (လူထုက်န္းမာေရးလုပ္သားေတြ၊က်န္းမာေရးမွဴးနဲ႔သားဖြားဆရာမေတြ)၊ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္သားမ်ား သမဂၢေတြကေနစတင္ရပါတယ္။ အဲဒီေနာက္မွာနယ္လွည့္တရားေဟာေနတဲ႔ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္ေတြကို ခ်ည္းကပ္ျပီး နားလည္သေဘာေပါက္ေအာင္အရင္ေလွ်ာက္ရတယ္။
အထက္မွာ ေဖၚျပခဲ႔တဲ႔အတိုင္း ဖက္ဒရယ္ဆိုတာ ၁၆ ရာစုႏွစ္ မွာ ေပၚလာတဲ႔ႏိုင္ငံေရး စကားလံုးျဖစ္ပါတယ္။ သူ အေျခခံတဲ႔ မူရင္းစကားလံုး က ဖိုးဒပ္စ္(Foedus)လို႔ဆိုပါတယ္။ အဲဒါကို ေလးနက္စြာ အသံုးခ်တဲ႔ အခါမွာ Fides ဆိုျပီး အဂၤလိပ္ဘာသာကိုျပန္ဆိုေတာ့ Faith ဆိုျပီး သစၥာရိွျခင္း၊ Trust ယံုၾကည္ျခင္း၊ လက္တြဲျခင္း တို႔လို႔ အဓိပၸါယ္ ျပန္ပါတယ္ဆိုတာအရင္ အင္ထရို၀င္ပါတယ္။
အဓိကေလွ်ာက္ထားခ်က္မွာပါ၀င္တာေတြက ဖက္ဒရယ္စံနစ္ဆိုတာ ျပည္ေထာင္စုစံနစ္တခုပါ။ ျပည္နယ္ေတြ ေပါင္းစုျပီးႏိုင္ငံတခု ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ထားတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခါမွာ ျပည္ေထာင္စုဗဟိုနဲ႔ ျပည္နယ္ေတြ ၾကားမွာ အာဏာခြဲေ၀ေရး သေဘာျဖစ္ေၾကာင္း အရင္ေျပာရပါတယ္။ အဲဒီလိုအာဏာခြဲေ၀ရာမွာ ပထမ ဦးဆံုး အေနနဲ႔ လက္ရိွတိုင္းရင္းသားျပည္သူေတြရဲ႕ပကတိအေျခအေနအေပၚမွာ ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ကိုက္ညီတဲ႔စံႏွဳန္းေတြနဲ႔ ထိန္းညိွျပီး အေျခအေနအလိုက္အဆင့္လိုက္ အခ်ိန္ ကာလကိုခ်ိန္ထိုးျပီး သေဘာတူညီခ်က္ေတြျပဳလုပ္ ေပးျခင္း ျဖစ္တယ္ဆိုတာနားလည္ေအာင္ ေျပာရပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားေတြၾကားမွာ ဖက္ဒရယ္ သေဘာတရားကို ေဆြးေႏြးေတာ့ သိပ္မခက္ လွပါဘူး။ ဒါေပမဲ႔အေျခအေနအမွန္နဲ႔ အနီးဆံုး ျဖစ္ႏိုင္ေျခကို အရင္စရင္ ေကာင္းမယ္ဆိုတာ လက္ခံဘို႔ေတာ့ အၾကီးအက်ယ္ေဆြးေႏြးရပါတယ္။ ေဆြးေႏြးခ်က္ထဲမွာ တန္းတူညီမွ်တဲ႔ အလုပ္အကိုင္နဲ႔ ၀င္ေငြကိစၥကို ေရွ႕ဆံုးကထားေျပာပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားအားလံုး အာမခံခ်က္ရိွတဲ႔ အလုပ္အကိုင္နဲ႔ မွ်တတဲ႔ ၀င္ေငြရိွေစဘို႔ေျပာရပါတယ္။မိမိအတြက္ လူမႈအဆင့္အတန္း တိုးတက္ေစျပီး လူ႔ဂုဏ္သိကၡာကို အာမခံခ်က္ ျပဳတဲ႔ အလုပ္အကိုင္နဲ႔၀င္ေငြအားျဖင့္ မိသားစုဘ၀ေတြ လူတန္းေစ့ေနႏိုင္ျပီ။ တဆက္ထဲမွာ ပညာေရး က်န္းမာေရးဆိုင္ရာ ေစာင့္ေရွာက္မႈေတြ အားေကာင္းလာရင္ လူထုအသိုက္အ၀န္းအတြင္း ျငိမ္းခ်မ္းမႈ စတင္ ျဖစ္တည္ေတာ့ေၾကာင္းေျပာပါတယ္။
ဒုတိယအဆင့္အေနနဲ႔ကေတာ့ခြဲေ၀ေရးကိစၥေျပာရပါတယ္။ ျပည္နယ္အ၀န္းအ၀ိုင္း၊ျပည္ေထာင္စုနယ္ေျမစတာ ေတြ သတ္မွတ္ဘို႔က လုပ္ငန္းအရွိန္ရ လာလို႔ နားလည္မႈအားေကာင္းလာတဲ႔ တခ်ိန္ေဆြးေႏြးလို႔ ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ႔ ေလာေလာဆယ္ခြဲေ၀ရမည့္ကိစၥအျဖစ္ လတ္တေလာခြဲေ၀ေရးကို ဦးတည္ ထားပါတယ္။ ရွမ္းျပည္နယ္ ပိုင္တဲ႔ ၊ ရွမ္းျပည္နယ္ကရတဲ႔ အက်ဳိးအျမတ္နဲ႔ ၀င္ေငြရဲ႕ ၇၀ ရခိုင္ႏွဳန္းကို မူရင္း ပိုင္ရွင္ျဖစ္တဲ႔ ရွမ္းျပည္နယ္ မွာေနတဲ႔ တိုင္းရင္းသားအားလံုးရဲ႕ လူမႈဘ၀ေတြ တိုးတက္ျမင့္မားေရးကို သံုးစြဲခြင့္ျပဳ ဘို႔က ပထမအေရး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာမွ်တတဲ႔ခြဲေ၀မႈကို ဦးတည္ထားတဲ႔သေဘာသဘာ၀ကိုေျပာတာပါ။ ႏွဳန္းထားကေတာ့ တတ္ကၽြမ္း နားလည္သူေတြနဲ႔ ကိုယ္စားျပဳေခါင္းေဆာင္ေတြ သတ္မွတ္ၾကရမွာပါ။ အထူးသျဖင့္ ဥစၥာဓနအျပင္က်န္တဲ႔ အခြန္ အေကာက္နဲ႔စီးပြားတည္ေဆာက္မႈ၊ ယဥ္ေက်းမႈ ထံုးတမ္းစဥ္လာစတာေတြကို ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈေလ်ာ့ခ်ျပီး ျပည္နယ္ ဥပေဒ လြတ္လပ္စြာျပဌာန္းခြင့္ အေရးၾကီးေၾကာင္းေျပာရပါတယ္။ ဒါကို အားလံုးနီးပါးက လက္ခံ ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသားေဒသေတြမွာ ဖက္ဒရယ္ခရီးစဥ္ေတြ ဆက္တိုက္ဆိုသလို ေအာင္ျမင္စြာ သြားခဲ႔ရပါတယ္။
တိုင္းရင္းသားေဒသအမ်ားစုအေနနဲ႔ ၂၀၀၀ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းကေနစျပီး နယ္စပ္ကုန္သြယ္မႈေတြနဲ႔ နယ္စပ္ ေက်ာ္ ေရႊ႔ေျပာင္း သြားလာမႈေတြ ေၾကာင့္ ျပင္ပအျမင္ေတြ ရရိွျပီး ဗဟုသုတနဲ႔ ယွဥ္တဲ႔ အျမင္အသိေတြ ျမန္ျမန္ ဆန္ဆန္ရရိွလာခဲ႔ ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း တိုင္းရင္းသားေဒသက ျပည္သူေတြကို စည္းရံုး ရာမွာ ျမန္ျမန္ ဆန္ဆန္ ေအာင္ျမင္မႈရခဲ႔ပါတယ္။ ျပည္တြင္းမွာရိွေနတဲ႔ အလုပ္သမား၊ လယ္သမား အင္အားစုကို ဖက္ဒရယ္ အေျခခံမူေတြခ်ျပေဆြးေႏြးေတာ့ သိပ္ျပီး နားလည္မႈမရခဲ႔ဘူး။ ဒါေပမဲ႔ ဒီမိုကေရစီတည္ေဆာက္ေရးနဲ႔ ဆံုရပ္ ၃ ခု ကိုေတာ့ သေဘာတူ ညီစြာ လက္တြဲႏိုင္ခဲ႔ၾကပါတယ္။ ဖက္ဒရယ္အေျခခံသေဘာတရားေဆြးေႏြးရာမွာ ျပည္တြင္းနဲ႔၀န္ထမ္း အသိုင္းအ၀ိုင္း ၾကားမွာ ကိန္း၀ပ္ေနတဲ႔ အေၾကာင္းတရားကေတာ့ ဖက္ဒရယ္ဆိုတာ ခြဲထြက္ေရးျဖစ္ျပီး ျပည္ေထာင္စုျပိဳကြဲ သြားႏိုင္တယ္ဆိုတဲ႔ အယူအဆက ၾကီးမားျပင္းထန္လြန္းပါတယ္။ ဒါကိုအေၾကအလည္ ညိွႏိႈင္းျပီး ဖက္ဒရယ္က ခြဲထြက္ေရးမဟုတ္ပဲ စံနစ္က်တဲ႔ အာဏာခြဲေ၀ေရးျဖစ္ေစျပီး ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈ ေလ်ာ့ခ် ျခင္း ဆိုတာကို ေတာ္ေတာ္ ေျပာယူရပါတယ္။ ဒီအခါမွာ ဘာကိုသြားသတိရလဲဆိုရင္ တိုင္းရင္းသား ေတြက ဗမာေတြဆိုရင္ မဟာလူမ်ဳိးၾကီး၀ါဒီေတြလို႔ေခၚေ၀ၚၾကသလို အခုလည္း ျပည္တြင္းေန ျပည္သူေတြက ဖက္ဒရယ္ဆိုတာ ခြဲထြက္တာ မဟုတ္ေၾကာင္းေျပာတာ ေတာ္ေတာ္နဲ႔မယံုဘူး။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ဒီမိုကေရစီေရး ပထမဆိုျပီး သေဘာတူညီခဲ႔ၾကပါတယ္။
အထူးသျဖင့္ ၂၀၀၈ ၊ ၂၀၀၉ ၊ ၂၀၁၀ ကာလေတြမွာ အရွိန္ျမွင့္တင္ခဲ႔ပါတယ္။ ဒါကို အလုပ္သမားသမဂၢေတြ က ဘာျဖစ္လို႔ ေဆာင္ရြက္ၾကတာလဲဆိုရင္ အလုပ္သမားသမဂၢေတြရဲ႕ အေျခခံ အက်ဆံုးမူျဖစ္တဲ႔ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈ ကင္းတဲ႔ အေျခခံမူေၾကာင့္ ဖက္ဒရယ္ အေရးကို စိတ္ခ်ယံုၾကည္စြာ ေဆာင္ရြက ခဲ႔တာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီတံုးက တုိင္းရင္းသားေဒသထဲမွာ အလုပ္သမား သမဂၢေတြအေပၚယံုၾကည္မႈ ခိုင္ခိုင္မာမာ ရိွခဲ႔ပါတယ္။ အလုပ္လုပ္တဲ႔ ေနရာမွာ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ မညွာခဲ႔သလို ပရိတ္သတ္ကိုလည္း မညာခဲ႔ပါဘူး။ ကိုယ့္ရဲ႕ ယံုၾကည္စိတ္နဲ႔ ျပင္းျပတဲ႔ဆႏၵကို ၾကီးၾကီးမားမား ကူးစက္ေစတဲ႔အထိ အလုပ္လုပ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ မွတ္မိသမွ်ေလး အနည္းငယ္ျပန္ေျပာပါ့မယ္။ တာ၀န္ ၾကီးၾကီးမားမား ယူထားတဲ႔ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ တခ်ဳိ႕ေတာင္ ေျပာတယ္။ က်ဳပ္တို႔ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္ ေတာ္လွန္လာတာ အစပိုင္းမွာေတာ့ ယံုၾကည္ခ်က္ ျပင္းထန္ခဲ႔တယ္။ ၾကာလာတာနဲ႔အမွ် ေရွ႕က ေခါင္းေဆာင္ေတြလည္း ေသတဲ႔လူေသကုန္ျပီ။ က်ဳပ္တို႔လည္း ဒီလိုပဲ သြားေတာ့မယ္လို႔ ထင္တာဟုတ္တာမဟုတ္တာ အပထား ခင္ဗ်ားနဲ႔ေတြ႔မွ ေတာ္လွန္ေရး ေအာင္ျမင္မယ္ ဆိုတာ ယံုၾကည္မႈ ျပန္ရသလိုပဲလို႔ အေကာင္းဘက္ကေျပာေပးတဲ႔သူရိွသလို ေအာင္ပြဲက လက္တကမ္းမွာတဲ႔ ဟားဟား အဲဒီ လက္တကမ္းကလည္း အခုထိမေရာက္ေသးဘူး။ ခင္ဗ်ားေတြ႔ရင္ အဲဒီ စကားၾကားေယာင္ျပီး ရီခ်င္တယ္ဆိုတဲ႔ လူကလည္းရိွခဲ႔ပါတယ္။ ဒါေပမဲ႔ ၂၀၁၂ မွာ အပစ္ရပ္ျပီး ျငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ေတြ စေတာ့ ကိုယ့္လူေတြ က်ေနာ့္ေတာင္ ႏႈတ္မဆက္သြားၾကဘူး။ အခုျပန္ေတြ႔ ၾကတဲ႔အခါ က်ေနာ္က ျပံဳးျပရံုေလးပါ။
သူတို႔ေျပာသမွ် မွန္သေလာက္လည္း မွန္ပါတယ္။ စစ္အာဏာရွင္စံနစ္ မရိွေတာ့ေပမဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ မ်က္ႏွာငယ္ ေအာက္က်ေနရတဲ႔ လူမ်ဳိးဘ၀က ရုန္းမထြက္ႏိုင္ေသး သလို အျခားႏိုင္ငံေတြထက္ ပိုမို သာလြန္တဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ ရတနာေတြ တန္ဖိုးထားႏိုင္တဲ႔ အေျခအေန မေရာက္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔ ဆက္လုပ္ရအံုးမွာပါ။ ႏိုင္ငံေရးက ေကြ႔တေကြ႔ ေရာက္သြားတဲ႔အခါမွာ တာ၀န္ေက်ျပီလို႔ ႏႈတ္ဆက္ သြားသူေတြရိွသလို ေပးဆပ္သမွ် ျပန္ယူ ေနတဲ႔ သူလည္း ရိွပါတယ္။ အဲတခုေတာ့ရိွတယ္။ေပးဘို႔သက္သက္လုပ္ေနသူေတြေတာ့ ဆက္သြားေနပါတယ္။ ဒီလိုခရီးမ်ဳိးက မွတ္တိုင္ေလး တခုျပီး တခု ရိွလာခဲ႔တာကလြဲလို႔ဆံုးတယ္လို႔မရိွပါဘူး။
ဖက္ဒရယ္ သေဘာတရားနဲ႔ျငိမ္းခ်မ္းေရး အေပၚ ဆက္စပ္ျပီး တင္ျပခ်င္တာက ျပည္တြင္းက တခ်ဳိ႕ေသာ ႏိုင္ငံေရး စစ္ေရးေခါင္းေဆာင္ေတြထဲက အျမင္အရ တိုင္းျပည္မွာ ဘယ္ေတာ့မွ ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးမရဘူး။ ဘာလို႔လဲဆိုရင္ ေသာင္းက်န္းသူေတြ အေနနဲ႔ ဥပေဒမဲ႔ လုပ္ခ်င္သလိုလုပ္လို႔ရတယ္။ စားခ်င္သလိုစား၊ လုပ္ခ်င္သလိုလုပ္လို႔ရတဲ႔ အခြင့္အေရးမ်ဳိး ဘယ္မွာမွမရႏိုင္တဲ႔အတြက္ ဒီလက္နက္ကိုင္လမ္းစဥ္ကို စြန္႔မွာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ျမင္ၾကတယ္။ အဲဒီ အယူအဆအေပၚမွာ က်ေနာ့္ကိုယ္ေတြ႔နဲ႔ယွဥ္ျပီးေျပာေျပာရင္ မမွန္ပါဘူးလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ေတာ္လွန္ေရးတရပ္မွာ ေထာက္ခံတဲ႔ အေျခခံျပည္သူမရိွရင ္ရပ္တည္လို႔မရပါဘူး။ က်ေနာ့္ ကိုယ္ေတြ႔ အေတြ႔အၾကံဳအရေဒသတြင္းမွာ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္တပ္ရင္းေတြ ဘယ္လိုရပ္တည္ ေနထိုင္ စားေသာက္သြားလာသလဲကို အေျခခံျပည္သူက အျမဲမျပတ္သတင္းပို႔ပါတယ္။ ဒါေဒသတြင္းမွာ ေနထိုင္တဲ႔သူ ခ်ည္းပဲ မဟုတ္ပါဘူး။ ခရီးသြား ျပည္သူကအစ ဟိုနားမွာေတြ႔ခဲ႔တယ္။ လူအင္အား ဘယ္ေလာက္ရိွတယ္။ ဘယ္ဘက္ကို ဦးတည္ေနတယ္။ ဘယ္လိုစကားေျပာေနတယ္။ အကုန္လံုးသိရသမွ် သတင္းပို႔တယ္ဆိုေတာ့ ေတာ္လွန္ေရးကို ေထာက္ခံတယ္ဆိုတာ ျပေနတာပါ။ ေတာ္လွန္ေရးကို ေထာက္ခံေလာက္တဲ႔အခ်က္ေတြ အေျခခံျပည္သူေတြရင္ထဲ အမွန္တကယ္ ထိခိုက္နာက်င္ခဲ႔တာေတြ ရိွခဲ့ႏိုင္ပါတယ္။ လုပ္ခ်င္တိုင္းလုပ္၊ စားခ်င္တိုင္းစားေနရင္ ဘယ္သူမွလက္မခံပါဘူး။
တဖက္က ျပန္ခံစားၾကည့္ေတာ့ တခ်ဳိ႕အမာစား အျပင္းစားအျမင္ရိွတာကို နားလည္ႏိုင္ပါတယ္။ ဟိုးအစ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကတည္းက ကိုယ့္ဖက္ကိုယ္ သေဘာတရားတည္ေဆာက္ေရးလုပ္ရာမွာ အျပန္အလွန္ ၀ါဒျဖန္႔ေျပာခဲ႔တာေတြကို ဒီေန႔မွာ အမွန္တိတိက်က် ျပန္ေျပာမည့္သူ နည္းေနတာေၾကာင့္လည္းျဖစ္ပါတယ္။
တိုင္းရင္းသား အင္အားစုေတြဘက္ကိုလည္း ျပန္လည္တင္ျပခ်င္တာက ဒီဖက္က ႏိုင္ငံေရး စစ္ေရး ေခါင္းေဆာင္ေတြမွာလည္း တိုင္းျပည္နဲ႔ ျပည္သူတရပ္လံုးအတြက္ အမွန္တကယ္ ေပးဆပ္ဘို႔ ေစတနာ ရိွသူေတြရိွပါတယ္။ တကယ့္အမွန္တရားကို မသိႏိုင္တဲ႔အတြက္ ျပည္ေထာင္စုၾကီး ျပိဳကြဲသြားမွာ ေၾကာက္တာ (ဒီေန႔အျမင္နဲ႔ဆိုရင္ ႏုလွေခ်လားလို႔ထင္ေလာက္တယ္)၊ တိုင္းတပါးက ခ်ယ္လွယ္မွာ၊ ကိုယ့္တိုင္းရင္းသားေတြ မ်က္ႏွာငယ္ေအာက္က်မွာ စိုးရိမ္ၾကပါတယ္။ စိုးရိမ္သူေတြရိွပါတယ္။
အားလံုးကိုျခံဳျပီးေျပာရရင္ေတာ့ သမိုင္းမွာ မွားခဲ႔တာေတြရိွပါတယ္။ ဒါေတြကို အာဃာတအျမင္နဲ႔မၾကည့္ပဲ သင္ခဏ္းစာယူႏိုင္ဘို႔သာ အေရးၾကီးပါတယ္။ ေနာက္တခ်က္က တိုင္းျပည္နဲ႔လူမ်ဳိးအားလံုးအတြက္ အျပန္ အလွန္ ယံုၾကည္မႈေတြနဲ႔ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးမႈေလးေလးနက္နက္ ျပဳလုပ္ဘို႔လိုပါတယ္။
အလုပ္သမားသမဂၢအျမင္နဲ႔ေျပာရရင္ တိုင္းရင္းသားျပည္သူတရပ္လံုးအတြက္ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာကို အာမခံခ်က္ ျပဳတဲ႔ အလုပ္အကိုင္နဲ႔ ၀င္ေငြကိုအားလံုးခံစားႏိုင္ဘို႔လိုပါတယ္။ အဲဒီအေျခခံအခြင့္အေရးမွာ တန္းတူရရိွရမွာပါ။ ၾကိဳးစားသေလာက္ ခံစားပိုင္ခြင့္ရရိွေရးဆိုင္ရာ အခြင့္အလမ္းကို ခြဲျခားဆက္ဆံမႈ မရိွပဲရရိွရမွာပါ။ ဒါဆိုရင္ အေျခခံအခြင့္အေရးကိုမွ်တစြာ ခံစားႏိုင္ပါျပီ။ ဒုတိယအေနနဲ႔ခြဲေ၀မႈကိစၥပါ။ ဒါကအဆင့္လိုက္လုပ္ရမွာလို႔ ရိုးသားစြာ ထင္ျမင္ယူဆပါတယ္။ အေတြ႔အၾကံဳအရ တုန္႔ျပန္ႏိုင္ငံေရးအသြင္ (Re Active) အေနနဲ႔ ခံစားခ်က္ အေျခခံထားျပီး မာန္နဲ႔ ေျပာလို႔ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ႔ တကယ့္ တည္ေဆာက္ႏိုင္ငံေရးအသြင္ (Pro Active) ေရာက္တဲ႔အခါမွာ ထင္မွတ္မထားတဲ႔ စိမ္ေခၚမႈေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာ ၾကံဳရတတ္တဲ႔အတြက္ အခ်ိန္ယူျပီး ခြဲေ၀မႈ အဆင့္ဆင့္ ျပဳလုပ္ဘို႔ လိုတယ္လို႔ေျပာခ်င္တာပါ။ ဒါကို တိက်တဲ႔ သေဘာတူညီခ်က္သာ လုပ္ထားဘို႔ လိုတာ ပါ။ ေနာက္ဆံုးတခ်က္ကေတာ့ ျငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုတာေရာ ဖက္ဒရယ္ေရး ၂ ခုလံုး ဟာ ပညာေရးျဖစ္တယ္ ဆိုတာပါပဲ။
ျငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ ဆိုင္တဲ႔ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းေတြကို အနည္းဆံုး တိုင္းရင္းသားဘာသာ ၈ မ်ဳိးေလာက္နဲ႔ ဘာသာ ျပန္သင့္ပါတယ္။ အဲဒီထက္ ပိုႏိုင္ရင္ ပိုပါ။ သင္ၾကားမည့္ တိုင္းရင္းသား ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ ဆရာေတြကို စံခ်ိန္မွီ ေလ့က်င့္ပါ။ တကၠသိုလ္၀င္တန္းကေန တကၠသိုလ္ ၄ ႏွစ္လံုး စုစုေပါင္း ၆ ႏွစ္ေလာက္ ေသခ်ာ သင္ၾကားေပးလိုက္ရင္ အနည္းဆံုးေနာက္ထပ္ ၆ ႏွစ္ဆိုတဲ့ကာလတခုအေရြ႔မွာ တႏိုင္ငံလံုးမွာရိွတဲ႔ တိုင္းရင္းသား ျပည္သူတရပ္လံုး ျငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္မွာ ပါ၀င္ျပီးသားျဖစ္သြားပါတယ္။ ျငိမ္းခ်မ္းဘို႔ လိုအပ္ေနတဲ႔ ေနရာအားလံုး ျငိမ္းခ်မ္းေနမွာပါ။ အဲဒါမွ ျငိမ္းခ်မ္းေရး အစစ္ပါလို႔ AFFM က ယံုၾကည္ပါတယ္လို႔ တင္ျပလိုက္ပါတယ္။
အပိုင္း (၅) ဆက္ေရးပါ့မယ္။